Monday, April 26, 2010

En epoke er over

Leser på hardware.no i dag at Sony skal avslutte salget av disketter i mars 2011. Må si jeg er lettere sjokkert - og ikke så rent lite nostalgisk :) Trodde i grunnen at disse diskettene var avlegs for to og en halv evighet siden.

Minnes med glede følelsen av å sette inn en 5,25" diskett i diskettstasjonen til C-64'en - et fantastisk fremskritt fra kassettspilleren. Husker også at vi klippet hakk i siden på diskettene for å spare penger. Da kunne diskettene brukes på begge sider.

Minnes ikke med samme glede arbeidet med installere Microsoft Office på rundt 30 disketter!

Men mitt dårligste minne fra diskett-epoken, skriver seg fra en hektisk førjulstid i 2001. Det var siste innspurt med å skrive vurderinger til jul. Og dagen før siste skoledag, virket ikke min klasses diskett. Alt arbeid var borte... Etter denne erfaringen, har jeg blitt en nokså notorisk backuper, i hvertfall med terminvurderinger.

Kjære floppy disk: Takk for alt og hvil i fred!


2 comments:

Anonymous said...

Der ja, nå kan jeg kommentere som "meg" :-)

Altså: floppydiskene får sitt evige liv som symbol for kommandoen "lagre" i mange programmer. Lurer på om noen av elevene våre forstår symbolikken i det?

Dag Roar said...

Sant nok. USB-pinnene har ikke samme uniforme utførelsen, så det blir vel neppe et generelt lagresymbol med det første.