Tuesday, April 13, 2010

Brukerkonferansen dag 2

Oppsummering av dag 2 på brukerkonferansen

Marita Aksnes (Randaberg vgs) startet med å stille spørsmålet: Hvordan ville du vært som 16-årig elev med dagens teknologi tilgjengelig om du kjedet deg i timene? Jeg kjenner for egen del at jeg ville tekstet på mobil, lest nettaviser, vært innom Facebook og Twitter – om jeg fikk sjansen. Med Marita som lærer virker det som ikke som jeg hadde fått lov til dette…

Hun kom bl.a. inn på dette med at om en skal ha godt utbytte av å trekke pcer inn i klasserommet, må en være villig til å forandre undervisningsformen. Med så mange potensielle forstyrrelser rett foran nesen, eller tidstyver som det så populært kalles, må en legge til rette for en klasseromssituasjon der det gjøres noen få, men enkle grep:

  • Starte timen med pc lukket, pcen trenger ikke være oppe/på hele tiden
  • De som sier de tar notater, må sende disse til lærer, merknad om det bare er tull
  • Elevene skal ikke ha tid til å holde på med andre ting enn skolearbeid
  • Være mer bak i klasserommet (evt. møblere klasserom så det er mulig å komme seg tundt i hele klasserommet)
  • Gi korte frister på oppgaver, gjerne innen timen
  • Starter i It’s learning (med god struktur), deretter ”ut i verden” for så til slutt å lande i It’s learning

Ellers nevnte hun Creaza. Skal teste det ut og kommer gjerne et eget innlegg om dette senere.

Robert Aak Eide fra Skranevatnet skole i Bergen hadde matematikk og tester i It’s learning som hovedtema. Han kom bl.a. inn på læringseffekten ved at elever selv lager tester i faget. Jeg ser for meg at dette må gjøres i et eget matte-prosjekt på It’s learning, for at elever skal få de nødvendige rettigheter. Knallidé!

Han kom ellers inn på de opplagte fordelene med selvrettende tester, muligheter for å generere rapporter på individ- og gruppenivå, og bruk av kategorier ved bruk av tester, enten som lett, middels, vanskelig eller som emner som geometri, algebra og lignende. Det er mulighet for ulik poenggiving i ulike kategorier.

Han gjorde en hederlig innsats for å presentere Universell matematikk fra Cyberbook og Kikora, men ble stort sett stoppet pga. nettverksproblemer. Kikoragir tilbakemelding på mellomregninger (ikke bare på sluttsvaret) og kan integreres rett inn i It’s learning. Elever har også gitt tilbakemelding om at de lærer mer selv, siden de ser hvilke mellomregnniger som er feil (de slipper å lete gjennom hele utregningen).

Roger Stjernberg hos It’s learning prøvde på entusiastisk vis å selge den kommende Extensions-løsningenn (Tillegg på norsk?) på plattformen, som visstnok skal lanseres fredag 16.04.

Widgit Insite er et annet tillegg som kan brukes til å generere symbol fra tekst. Fungerte utmerket på engelsk. Kan være et godt verktøy for å hjelpe minoritetsspråklige.

Atekst kommer også som tillegg. Extensions ser spennende ut, men regner med at ligger betydelige utgifter knyttet til bruk på dette etter hvert. Det er vel den klassiske doplanger-strategien om gi det gratis i begynnelsen…

Tom Zachariassen ved Ajer ungdomsskole (Hamar kommune) snakket om vurdering. Mye kjent om nye vurderingsforskrifter og om kjennetegn på måloppnåelse.

Han trakk frem John Hatties metaanalyser av ulike studier, der det bl.a. kom frem hvilke faktorer som bidrar med stor effekt til bedre resultater hos elevene:

  • Lærerens klarhet, struktur
  • Relasjon mellom lærer og elev
  • Dialog, klargjøring, oppsummering
  • Lærers tilbakemelding til elever

Han viste også gangen i en tverrfaglig gruppeinnlevering om seksittallet i England ved bruk av Photo Story. Første ble lærer enig med elevene om kjennetegn på måloppnåelse på tre nivå. Elever leverte oppgave sammen med en egenvurdering (som bestod av svar på to spørsmål om (gruppe-)prosess og produkt). Denne ble kopiert inn sammen med vurderingen fra lærer. På denne måten var hele vurderingen samlet et sted, i karakterboka. Zachariassen mente dette var nok dokumentasjon i forhold til den pålagte skriftlige halvårsvurderingen elevene har krav på.

”Feedback is useless unless the students are able to do something with it” (Black & William)

Gode eksempler på bruk av Individuell Utviklingsplaner i it's learning var tittelen på Monika Solvigs (Hop ungdomskole, Bergen) foredrag. Inspirerende foredrag. Dette skal jeg gjøre noe aktivt med til høsten når jeg begynner med 8. klasse igjen Kommer tilbake til dette i et eget innlegg.

Vegard Andersen (Drammen videregående skole) snakket hovedsakelig om bruk av NDLA-lærestoff (i naturfag) inn i It’s learning. Trakk bl.a. frem at alt i NDLA er CC-lisensiert J.

NDLA inneholder f eks animasjoner, Simuleringer, eforelesninger, interaktve oppgaver og spill knyttet opp mot læreplanmpål fra videregående. Det er ingen funksjon for å levere direkte fra ndla inn i itsl. Andersen ba elevene benytte skjermdumper L. Det meste kan embeddes inn i f eks itslearning. (ligger embed-kode til høyre på alle sider.

Nok en inspirerende dag her i Bergen. Gleder meg allereder til i morgen.

4 comments:

Reidar Madsen said...

Det går fint å la elevene lage tester i its learning uten å opprette et prosjekt. Men du må opprette en mappe der du gir elevene rettigheter. Problemet er at alle elevene da blir lærere i mappen, og kan se og fikse (tulle) på andres tester. Du kan eventuelt lage en hovedmappe ("elev som lærer") og så en mappe til hver elev eller grupper av elever i denne igjen hvor noen får lærerrettigheter.

Reidunn Horgen said...

Takk for oppsummering av forelesninger. Fint å få med seg litt "på avstand".

Reidunn Horgen said...
This comment has been removed by the author.
Dag Roar said...

Reidar: Skjønner det du skriver, men synes fortsatt det høres lettere ut med et prosjekt.


Reidun: Kan også anbefale http://typewith.me/itsbk10