Wednesday, March 17, 2010

Speiler eksamen undervisningen?

Elevene sitter med hver sin pc på pulten. Ikke noe uvanlig syn, men i dag er de ekstra konsentrerte. I hvert fall det første kvarteret. For etter femten! Minutters arbeid er det tydelig at mange begynner å bli slitne. Ser ut til at de ikke takler stillheten som råder i klasserommet. Flere har allerede lagt sine første kabaler. Det blir mange slike før dagen er over. En jente sitter og strikker. Og der var halvtimen av dagen passert…

Internett er koblet ut for elevene. Mange bruker tid på å dobbeltsjekke at det virkelig er utkoblet. Jeg aner frustrasjonen i fingrene til elevene i det de oppdager at lærerne har husket å koble ut nettet, denne gangen også. Mange bruker mer tid på å finne musikk på pcen (ja, de fleste sitter med en plugg i øret) enn på å produsere tekst.

Og om elevene blir ferdig før den tilmålte tid, må de vær så god sitte i klasserommet og vente på at hele dagen skal gå. De kan jo ikke gå færre timer på skolen enn de oppsatte timene. Da kan deheller telle hull i takplatene, tenke på helgens planer, lese en bok eller gjøre annet stillearbeid. Husker selv hvordan det var etter en lang prøve. Hodet er tomt eller fullt, men i hvertfall ikke særlig i stand til å gyve løs på en ny oppgave umiddelbart.

Hvorfor kjører vi hele skrivedager, når elevene ikke ser ut til å ha den utholdenheten en HELdagsprøve krever? Vel, sannheten er at det i dag bare er 64 dager til disse elevene skal ha skriftlig grunnskoleeksamen. Og da skal de sitte en hel dag for seg selv, uten å snakke med andre, uten å kommunisere via Internett. Hvor mye tid skal vi bruke på trene dem til denne ene dagen? En dag av de 1800 dagene grunnskolen utgjør? Er det denne dagen de ”skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong” ? (sitat fra formål i Opplæringsloven)

Speiler dagens eksamensform intensjonene med opplæringen i de ulike fagene? Elevene kunne for eksempel hatt flerdagers eksamen der de kunne fått vist en bredere kompetanse i faget enn det en skriftlig eksamen på en glattcelle kan. Hvordan mener du at eksamensformen bør være? Hvordan organiseres heldagsprøver på din skole? Er veldig interessert i innspill på dette.

2 comments:

Dilli said...

Hmm.. Ser at du har noen poeng, men vi er nok litt uenige likevel..
Jeg mener de trenger disse dagene for å øve seg på "denne ene dagen".. og mye bra kan faktisk bli produsert på disse øvingsdagene. At det er dødtid, kjedsomhet, musikk og kabal..ok,til tider sikkert, men faktisk kan en egentlig ikke ha full konsentrasjon særlig lengre enn 15 min om gangen.

De trenger å øve seg, og har vel ikke akkuratt direkte vondt av å trene seg i å(i allefall forsøke) jobbe fokusert og dyptgående med en oppgave i dette forvirrende noemåskjeheletiden mediesamfunnet.. Å ikke gi dem den muligheten er vel å gjøre dem en bjørnetjeneste?

Er det veldig synd på dem? Njei, kjære mattelærer, en norsklærer synes ikke det... (for the record,- jeg elsket skrivedager på skolen... og vi hadde verken word eller nett..) ;)

Dag Roar said...

@Dilli: Det som irriterer meg mest med skriftlig eksamen i skrivefagene er at elevene må produsere tekst uten kommunikasjon med andre, og uten å kunne utnytte andre hjelpemidler som bibliotek, Internett o.l. Blir spennende å se hvilke erfaringer de gjør seg i Danmark i år (de skal prøve ut eksamen med Internett)